Amsterdam,
Vanaf gisteren kan iedereen eenvoudig zijn eigen chatbot opzetten die aangedreven wordt door een met ChatGPT vergelijkbare AI technologie. Een mogelijke game changer voor bedrijven en iedereen die zelf aan de slag wil met een eigen chatbot. De Nederlandse AI-startup Leto zag een gat in de markt en ontwikkelde de technologie om een bot te creëren die alleen datgene communiceert wat de eigenaar wil.
“In de toekomst hoef je niet meer te zoeken in handleidingen, procedures of een dik boek naar dat ene brokje informatie. Nooit meer in de wacht staan bij een helpdesk. Het wordt allemaal mogelijk met Leto en zal zowel bedrijfsmatig als privé de normaalste zaak van de wereld worden”, zegt Sjoerd van Tilburg, één van de oprichters van Leto. Na 5 maanden onderzoek, ontwikkeling en testen, is het nu de tijd om de chatbot te lanceren.
Bron staat centraal
Waar ChatGPT en Bard helpen om antwoorden te vinden op vrijwel iedere vraag die te bedenken is, draait Leto het om. Bij Leto staat de bron centraal. Het werkt vrij simpel. De gebruiker voert zijn brondocument in (elke vorm van tekst) en de antwoorden die volgen op gestelde vragen worden, verifieerbaar, volledig gebaseerd op de brondocumenten. Indien een antwoord niet te geven is op basis van het brondocument zal de chatbot dit ook aangeven en dus niets uit een externe bron teruggeven (tenzij de gebruiker expliciet aangeeft dat hij/zij dit wilt).
Toepassingen
Leto is als online chatbot beschikbaar op de website van Leto zelf en als integratie op eigen websites, intranetten of applicaties. De chatbot spreekt 30 talen en kan gevoed worden met documenten van een nagenoeg ongelimiteerde omvang. Daardoor biedt deze toepassing van AI technologie door Leto volgens de developers veel mogelijkheden. Een greep hieruit:
- Een bedrijfs helpdesk-chatbot die in de tone-of-voice van de gebruiker pasklare antwoorden geeft, gebaseerd op de procedures en het karakter van het betreffende bedrijf.
- Nooit meer een handleiding doorspitten maar interactief antwoord krijgen op alle vragen, nu al toepasbaar voor elke bestaande tekstuele handleiding, maar in de toekomst zal het de ‘standaard’ zijn die wordt aangeboden door de fabrikant. Personeelszaken chatbot met antwoorden op vragen over procedures zoals ‘hoe lever ik mijn overuren in’ en ‘hoe vraag ik een vrije dag aan’, zijn uiteraard alleen beschikbaar op het bedrijfsnetwerk.
Onderscheidend vermogen
Veel chatbots die gebruikt worden op bedrijfswebsites ter vervanging van de helpdesk, hebben niet voor niets vaak een beroerd imago. Dit komt doordat de antwoorden meestal niet natuurlijk overkomen en de combinatie van vraag en antwoord vooraf strikt geformuleerd moet worden door de beheerder. Staat de vraag die de gebruiker heeft er niet vrijwel exact tussen, dan wordt het al snel lastig.
Leto werkt fundamenteel anders. Een chatbot die zelf, volgens de developers, met gebruik van het tekstbegrip van de beste AI-systemen die op dit moment beschikbaar zijn, het antwoord zoekt in het brondocument en heldere antwoorden geeft.
Leto is daarnaast veel breder inzetbaar dan standaard AI-chatbots die bedrijven gebruiken. Leto is namelijk voor iedereen beschikbaar.