Energietransitie

Alle Europese truckchargers op één platform

TRAVIS & Shell bundelen krachten om elektrische vloot winstgevend te laten opereren

Alle Europese truckchargers op één platform

Foto: TRAVIS & Shell

TRAVIS, Europees boekingsplatform voor truck services, biedt vanaf nu naast ruim 500 truck parkings en 1100 truck waslocaties ook de eerste truck charging locatie aan. Via het TRAVIS platform krijgen transportbedrijven inzicht in beschikbare locaties en eigenschappen van deze verschillende laadlocaties door heel Europa, maar bovenal kan men vooraf via het platform een tijdslot aan een laadpaal reserveren. Dat verzekert chauffeurs van een tijdslot op een laadpaal, op het gewenste moment en op een zo gunstig mogelijke locatie. De komende jaren breidt TRAVIS het netwerk van truck charging locaties door heel Europa uit, in samenwerking met strategische partners zoals o.a. Shell.

Met Truckstop Eindhoven Acht, is de eerste locatie inmiddels geopend waar een laadpaal vooraf kan worden gereserveerd via het TRAVIS platform. TRAVIS heeft de ambitie om op kort termijn Europa’s grootste netwerk aan boekbare laadstations voor vrachtwagens te realiseren. Naast Shell laadstations kunnen ook andere laadpleinen en transport bedrijven hun chargers registeren en deze via het TRAVIS platformen reserveerbaar maken voor derden. Er zijn drie elementen die de komende jaren het verschil gaan maken in het winstgevend kunnen laten opereren van een elektrische vloot; minimaliseren van de downtime, een uitgebreid Europees netwerk van laadpalen realiseren en industrie-breed krachten bundelen. Een korte introductie in deze elementen laat zien hoe de markt het elektrisch laden voor trucks een impuls kan geven.

Het minimaliseren van oplaad- en wachttijden

Winstgevend kunnen opereren binnen de transportindustrie behoeft het realiseren van een zo efficiënt mogelijke routeplanning, juiste prijsstellingen afstemmen met klanten en natuurlijke de lading. Dit gaat daarmee veel verder dan simpelweg zo snel mogelijk van A naar B te rijden, maar denk ook aan het integreren van live-factoren als rusttijden en het real-time kunnen aanpassen op verkeer- en weersomstandigheden. Dit is bij een elektrische vloot niet anders, echter dient er ook rekening gehouden te worden met nóg meer downtime; een elektrische vrachtwagen opladen duurt immers vele malen langer dan brandstof tanken en de gemiddelde actieradius ligt lager dan van een traditionele vrachtwagen met verbrandingsmotor. Het verminderen van deze oplaadtijden en het optimaliseren van de actieradius behoren logischerwijs tot de grootste focuspunten bij fabrikanten van laadpalen en elektrische voertuigen.

Een andere factor is de beschikbaarheid van laadcapaciteit. Een onwenselijke situatie is het uren in de rij moeten wachten tot een chauffeur überhaupt kan laden omdat de laadpalen bezet zijn door anderen. Door de effectieve actieradius te combineren met de te rijden route is het zeer goed te voorspellen wanneer, én bovenal waar, een elektrische vrachtwagen opgeladen dient te worden. Dit is dan ook exact het element waar een grote slag op het gebied van efficiëntie in gemaakt kan worden. Zeker als transportbedrijven deze momenten voorafgaand al kunnen reserveren via onafhankelijke boekingstools zoals TRAVIS en daarmee gegarandeerd zijn van een tijdslot op een voor hen zo gunstig mogelijk moment.

Europees netwerk van laadpalen

Het tweede essentieel onderdeel in het winstgevend kunnen opereren met een elektrische vloot is de realisatie van een Europees dekkend netwerk van beschikbare laadpalen. Op dit moment is het praktisch gezien nagenoeg nog niet mogelijk om een lange afstandsrit te maken met een elektrische vrachtwagen door het geringe aanbod van laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens. Shell is van plan om een groot netwerk van hybride Shell-stations, inclusief laadstations voor vrachtverkeer, uit te bouwen langs de belangrijkste Europese transportroutes. Via het TRAVIS platform kan voor al deze (toekomstige) laadpalen een tijdslot worden gereserveerd. Het aantal openbare laadpleinen zal daarmee de komende jaren alleen maar stijgen, waardoor de lange afstandsrit steeds meer tot de mogelijkheden zal behoren.

Bundelen van krachten leidt tot de beste oplossingen

Transport bedrijven die op dit moment investeren in een elektrische vloot kiezen er veelal voor om zelf ook te investeren in een laadinfrastructuur op het eigen terrein. Hoewel deze oplossing toereikend kan zijn voor menig transport bedrijf dat lokaal/nationaal opereert, is bij het exclusief gebruik maken van de eigen laadinfrastructuur een logisch nadeel dat de vloot altijd terug dient te keren naar het depot. Het TRAVIS platform biedt transport bedrijven daarom de mogelijkheid om zich aan te sluiten op het TRAVIS truck charging netwerk en daarmee de eigen laadpalen (tegen betaling) openbaar aan te bieden aan derden. Door eenvoudig in te stellen timeframes, kun je ervoor zorgen dat je eigen elektrische vloot altijd kan laden wanneer het nodig is, maar zodra je geen gebruik van maakt van je eigen laadinfrastructuur, deze beschikbaar wordt gesteld aan andere elektrische voertuigen. Dit komt met twee grote voordelen; enerzijds kan de investering van laadpalen sneller terug worden verdiend, anderzijds draagt men direct bij aan de oplossing tot het snel creëren van een Europees dekkend truck charging netwerk.

Alleen door het continu blijven bundelen van krachten binnen de industrie kan op kort termijn het verschil worden gemaakt en kunnen de ambitieuze klimaatdoelen worden behaald. De samenwerking tussen TRAVIS en Shell hierin is een mooi voorbeeld van het bundelen van krachten binnen de industrie. Door het simpelweg blijven focussen op datgene waar ieder al in excelleert, die expertises vervolgens weten te combineren met de krachten van een ander leiden dan ook vaak tot de beste oplossingen. Maar ook transportbedrijven die welwillend zijn om de eigen laadpalen aan te bieden aan derden via het TRAVIS netwerk zijn een goed voorbeeld van krachten bundelen. Hierdoor wordt het toegankelijker voor meer transport bedrijven om de vloot op kort termijn te elektrificeren.

Nu op WijBusinessNieuws