Retail

Zo blijft retail toekomstbestendig

Vijf manieren waarop jouw organisatie kan verduurzamen

Zo blijft retail toekomstbestendig

Stel je een wereld voor waar stijl en duurzaamheid naadloos samenkomen. Waar winkelen niet alleen goed voor jouw garderobe is, maar ook voor onze planeet. Uit onderzoek van het CBS bleek dat in 2022 het merendeel (79 procent) van de bedrijven in Nederland actie heeft ondernomen om de bedrijfsvoering te verduurzamen.[1] Ook in de retailbranche liggen veel mogelijkheden om minder uit te stoten en milieubewust met grondstoffen om te gaan.

Verduurzaming is niet alleen noodzakelijk voor de gezondheid van onze planeet, maar ook voor het bestaansrecht van de retailsector. De Nederlandse consument kiest namelijk steeds vaker (74 procent) bewust voor een winkel die bewuste keuzes maakt op het gebied van duurzaamheid.[2] Het is daarom van groot belang om als retailbedrijf duurzaamheid op te nemen in de bedrijfsvoering. In dit artikel staan vijf tips waarmee jouw organisatie kan verduurzamen:

Doordat duurzaamheid bij Amsterdam The Style Outlets een kernpunt binnen de bedrijfsvoering is, hebben we recentelijk het 100% Zero Waste-certificaat van TÜV Rheinland behaald. Daarmee zet de organisatie de toon voor een groenere, slimmere toekomst van de retailwereld. Door efficiënt afval- en energiebeheer, focus op circulariteit, duurzame partnerschappen en educatie kunnen we als bedrijven samen naar een groene toekomst.

  1. Efficiënt afvalbeheer: Een van de belangrijkste stappen naar duurzaamheid is het optimaliseren van jouw afvalbeheer. Zorg ervoor dat je afval scheidt en recycleert en streef naar het minimaliseren van afvalproductie binnen jouw onderneming. Zo bespaar je energie voor het winnen van nieuwe grondstoffen en een vermindering van het uitstoten van broeikasgassen.
  2. Circulariteit: Adopteer een circulaire benadering. Denk hierbij aan producthergebruik, zoals reparatie of opknapbeurten van geretourneerde items, en duurzame verpakkingsmaterialen. Kortom: het minimaliseren van verspilling in de hele keten. Dit zal niet alleen het milieu helpen, maar kan ook kosten besparen.
  3. Duurzame samenwerkingen: Werk samen met duurzame leveranciers en partners. Kies voor producten en diensten die milieuvriendelijk zijn en deel jouw duurzaamheidsdoelstellingen met jouw zakelijke netwerk. Zo werken wij bij Amsterdam The Style Outlets samen met Sympany – een partner die ervoor zorgt dat ingezamelde kleding van onze bezoekers een tweede leven krijgt.
  4. Energie-efficiëntie: Investeer in energie-efficiënte technologieën en processen. Zorg ervoor dat jouw retailfaciliteiten worden geoptimaliseerd om energie te besparen en de ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan LED-verlichting, zonnepanelen op het dak en een energie efficiënt airconditioningsysteem.
  5. Bewustzijn en educatie: Informeer medewerkers en klanten over duurzaamheid en neem hen mee in de keuzes die gemaakt worden. Educatie en bewustwording zijn essentieel om een duurzaamheidsmentaliteit te cultiveren binnen een organisatie en onder de klanten.

Voor meer informatie over de duurzaamheidsinspanningen van Amsterdam The Style Outlets kun je onze toewijdingspagina bezoeken.

Geschreven door Marcel Herben, Center Manager Amsterdam The Style Outlets

[1] CBS (2022). 8 op de 10 bedrijven bezig met verduurzamen

[2] Food en Retail (2023) [Onderzoek] Consumenten kiezen bewuster voor duurame winkels en producten

Nu op WijBusinessNieuws